Economie

Trump dreigt EU met 100 procent importheffing

27 juni 2026 09:06 ⏱ 2 minuten leestijd Bron: www.bright.nl
importheffing Trump dreigt EU met 100 procent importheffing

Donald Trump verscherpt opnieuw het handelsconflict met Europa. Hij dreigt met een importheffing van 100 procent. Die heffing geldt voor alle goederen uit landen met een digitale belasting voor Amerikaanse techbedrijven. Volgens Trump gaat deze maatregel boven bestaande en toekomstige handelsakkoorden.

Vorig jaar sloten de Verenigde Staten en de Europese Unie nog een handelsakkoord. Daarin daalden de Amerikaanse importheffingen op Europese producten naar 15 procent. In ruil zou de EU haar tarieven op Amerikaanse industriële goederen afbouwen naar nul. Toch staat de relatie nu weer onder spanning. Eerder dreigde Trump al met een heffing van 25 procent op Europese auto’s.

De nieuwe dreiging draait om de digitale dienstenbelasting. Verschillende Europese landen willen grote techbedrijven laten meebetalen in de landen waar zij omzet behalen. Dat raakt vooral bedrijven als Google, Meta, Apple en Amazon. Frankrijk loopt voorop en heft sinds 2019 een belasting van 3 procent. President Macron weigert deze belasting onder druk van Washington te schrappen.

De Amerikaanse regering verzet zich al jaren tegen zulke belastingen. Volgens Washington zijn ze discriminerend, omdat ze vooral Amerikaanse bedrijven raken. Eerder kregen Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk en Spanje al een waarschuwing. Met dit dreigement zet Trump handelsafspraken opzij om druk uit te oefenen. Daarmee komen de handelsrelaties tussen beide machtsblokken opnieuw onder druk te staan.

Meer over Economie