Governance

KPN belt klanten alleen nog met toestemming

23 juni 2026 15:28 ⏱ 2 minuten leestijd Bron: tweakers.net
KPN telemarketing KPN belt klanten alleen nog met toestemming

KPN past zijn telemarketingpraktijken aan na een tik op de vingers door toezichthouder ACM. Voortaan belt KPN bestaande klanten niet meer zonder hun uitdrukkelijke toestemming. De provider stuurt klanten nu in delen een e-mail. Daarin vraagt KPN of het bedrijf hen voor commerciële aanbiedingen mag bellen.

Tot nu toe gold de zogeheten soft opt-in. Bedrijven mochten hun eigen klanten bellen op basis van de klantrelatie. Een aparte toestemming was daarvoor niet nodig. Die regel verdwijnt. Vanaf 1 juli 2026 geldt een strenge opt-in. Bedrijven mogen consumenten dan alleen nog bellen als die daar vooraf duidelijk mee instemmen.

De ACM krijgt al jaren veel klachten over telemarketing in de telecomsector. Klanten klagen over ongevraagde gesprekken en misleidende informatie. Ook sluiten zij contracten af waarvan zij later spijt krijgen. De toezichthouder grijpt daarom strenger in. Bedrijven moeten de toestemming bovendien kunnen aantonen.

Volgens de ACM moet die toestemming controleerbaar en aantoonbaar zijn. Een sms-verificatielink of een apart verificatiegesprek voldoet aan die eis. Pas daarna mag een verkoper een commercieel gesprek voeren. KPN loopt met de nieuwe aanpak vooruit op de wet. Zo wil de provider boetes en verdere kritiek voorkomen. Ook andere aanbieders, zoals Ziggo en Odido, bereiden hun klanten op de verandering voor.

Meer over Governance