Australië verdubbelt de boetes voor techbedrijven die het socialemediaverbod voor kinderen schenden. De maximale boete stijgt van 45,5 miljoen naar 99 miljoen Australische dollar. Dat komt neer op ongeveer 60 miljoen euro. De regering wil zo platforms dwingen het verbod serieuzer te nemen. Sinds december vorig jaar mogen kinderen onder de 16 jaar geen account meer hebben.
Het verbod geldt voor grote platforms zoals Instagram, Facebook, YouTube, Snapchat en TikTok. De Australische toezichthouder, de eSafety Commission, krijgt bovendien meer bevoegdheden. De waakhond mag techbedrijven nu verplichten bewijs te leveren. Die bedrijven moeten aantonen welke maatregelen ze nemen tegen accounts van jonge kinderen.
Uit onderzoek blijkt dat het verbod tot nu toe weinig oplevert. Zes maanden na invoering had nog 85 procent van de onderzochte jongeren tussen 12 en 15 jaar sociale media. Veel kinderen omzeilen de regels eenvoudig. Ze geven bij de registratie simpelweg een hogere leeftijd op. Sinds december werden wel meer dan vijf miljoen accounts verwijderd of beperkt.
De Australische premier vindt dat de techgiganten te weinig doen. Volgens hem zitten nog te veel kinderen op sociale media. Met hogere boetes hoopt de regering meer druk te zetten. Ook andere landen volgen deze aanpak. Het Verenigd Koninkrijk kondigde een vergelijkbaar verbod aan voor volgend jaar.